klik saya =)

03 Julai 2012

Stesen minyak Petron




Stesen-minyak-petron


Stesen Minyak Petron di Malaysia

Stesen minyak Esso yang kini menjadi petron
Stesen minyak Petron wujud daripada pengubahusaian stesen minyak Esso dan diubah nama menjadi Petron.

Sebuah syarikat Filipina telah membeli ekuti dan memegang peratus kepentingan dalam ESSO Malaysia Bhd daripada ExxonMobil International Holdings Inc (EMIH). Syarikat tersebut adalahSan Miguel Corp di mana ia mengambil alih 65 peratus kepentingan berharga RM614.25j. Faktor utama ExxonMobil melepaskan 65% sahamnya di ESSO Malaysia disebabkan kesediaan syarikat Filipina itu membuat pelaburan tambahan di kemudahan penapisan minyak Esso Malaysia di Port Dickson, Negeri Sembilan.

Syarikat Filipina tersebut juga turut memiliki syarikat pemasaran dan penapisan minyak terbesar di Filipina menerusi penguasaan 68% dalam Petron Corporation. Syarikat San Miguel juga berhasrat untuk mengambil alih ExxonMobil Malaysia Sdn Bhd dan Exxon-Mobil Borneo Sdn Bhd pada masa akan datang tetapi ianya belum pasti lagi.

ESSO memiliki 560 stesen minyak di Malaysia dan tidak lama lagi kita boleh lihat semunya sebagaiStesen Minyak Petron. Buat masa sekarang 3 stesen minyak Petron dikenalpasti iaitu di Lebuhraya KL-Seremban, Melati Utama dan juga di Lebuhraya Shah Alam KESAS ( Menghala ke Klang sebelum Persimpangan HICOM).

7 ulasan:

  1. Mcm tu la bisnes. Ada turun ada naik. Yang penting, harga minyak kekal

    BalasPadam
  2. haha...Esso antara yang lama kat Malaysia...rasanya sebab aritu Exxon Mobil kat Amerika wat hal tu yang company Filipino ni amek alih..hoho...kalau tak silap r...

    BalasPadam
  3. Syarikat arak ni.. Kalau isi minyak petron, samalah juga macam menyokong arak..

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama9/7/12 6:02 PG

    Xde kaitan isi minyak dgn sokong arak.ko guna komputer ade cop intel,same jgk ko sokong Yahudi.blh ke mcm tu? fikir dulu sblm ikut suka je nk ckp.Ckp baral nanti mrh.

    BalasPadam
  5. Tanpa Nama29/7/12 9:30 PG

    aku benci org mcm massa

    BalasPadam
  6. Aku sokong Massa. Dia cakap betul tu. Sebab petrol kita ada pilihan lain. Processor komputer cuma ada 2 aje. Intel atau AMD. Ada brand lain?

    Cuba korang pikirkan:

    San Miguel -> Petron -> MAS -> Penerbangan Haji ?? Best tak kalau pegi Haji naik flight yang menggunakan minyak petron sebagai bahan bakar??

    BalasPadam

!-- nuffnang -->